Crash

 21 OTU diary

diary-21-otu.large.jpg

Shot down:

By Oblt Walter BARTE and wireless operator Uffz PIEPER

      

             Oblt Barte (left) and Uffz Pieper (middle) in front of the Bf 110

 

       

      BF 110 from Oblt Walter Barte based at St.-Trond (Foto Herman Mertens)


Unit:  4 Staffel/ Nachtjagdgeschwader 1 (4.NJG1)

Aircraft: Bf 110F 4

     

Combat report from Oblt Barte

barte1.large.jpg
barte2.large.jpg

 

barte3.large.jpg

 

barte4.large.jpg

 

barte5.large.jpg

 

barte6.large.jpg

 


Oblt Barte visits the craschplace:

spalbeek-245.large.jpg

 

spalbeek-246.large.jpg

 

spalbeek-248.large.jpg

 

spalbeek-252.large.jpg

 

spalbeek-251.large.jpg

Verslag ooggetuigen:

 PIETER POLDERS.
- 4 doden aan het vliegtuig
- 1 dode in de richting van Kermt
- 1 dode in een poel aan de oude boerderij
Het vliegtuig werd door de duitsers opgeruimd en in Kermt op een treinwagon geladen.
De lichamen werden gekist en op een vrachtwagen geladen. Deze zou naar het schijnt een dag blijven staan zijn (propaganda?)
Een vleugel lag in een weide tegenover bouwmaterialen Jans (in de richting van Kuringen). Grote delen van het toestel lagen in de weide tegenover de oude boerderij.
PERSOON UIT SPALBEEK (kort aan Groosemans ijzerhandel):
Het vliegtuig moet gevallen zijn rond 1 uur 's nachts.
- 4 doden waren nog in het toestel
- 1 dode in een poel aan de boerderij naast een boom aan de poort. Hij was een Canadees
 - 1 dode aan de motor
De duitsers hadden de lichamen de volgende dag gekist.
Polders moest een bijl halen om hout te hakken.
Een bemanningslid zat in een cabine met een nekschot (deze cabine is vermoedelijk de staartkoepel) Er kwamen veel mensen naar het gebeuren kijken.
 Joost, een duitser, werd erg kwaad en joeg hen weg.
Een dokter uit Stevoort (Cleeren?) had een aansteker gekregen (vermoedelijk van een bemanningslid). De rijkswacht is deze aansteker nadien terug gaan opeisen.
Het vliegtuig lag ongeveer 50 meter achter mijn tuin. De gendarmen van Herk-de-Stad zijn nadien ook gekomen.
De duitsers namen de bezittingen (ook het geld) mee en stopten dit in hun draagtas.
De vrachtwagen met de lijken stond aan de boerderij.
Het bemanningslid in de cabine kon niet bevrijd worden omdat zijn lichaam gekneld zat. Men heeft uiteindelijk zijn benen afgehakt om zijn lichaam te kunnen bevrijden. (met het bijl van Polders?) Dit bemanningslid had een dikke witte trui aan.
De lijken werden op een kar geladen.
Gaston Vandersmissen (veevoeders in Spalbeek) en Gerard Spikken (Holidayshop Bolderberg, overleden ) hielpen de bemanningsleden bevrijden.
Het toestel moet gevallen zijn ongeveer 7 dagen na de geboorte van hun dochter (07-09-1942) dus rond 14-09-1942.
VROUW TEGENOVER OUDE BOERDERIJ:
Het vliegtuig moet gevallen zijn rond 11-09-1942.
Werckx Jef (Mokkenbergstraat 12 Viversel 011/43.21.42) weet meer over het gebeuren alsook Vanhoof Jef en Bert wonende in de dreef die leidt naar het kasteel St. Paul in Thiewinkel. Baerts, Stokrooistraat 34, over de brug van de autostrade
- 4 doden in het toestel
- 1 dode tussen de machinegeweren (staartschutter?)
 - 1 dode in een poel
- 1 persoon overleefde (Canadees)
Ook informatie vragen aan Gijbels Jules tegenover bouwmaterialen Jans,1le huis links.
WERCKX JEF Viversel (1988 77j.)
 Zijn dochter en de dochter van Jef Reynders waren champignions  aan het plukken in het Demerbroek.
Zij zien midden in het broek een man zitten die in het beekje aan het drinken is.
 Zij gaan onmiddellijk Jef Reynders verwittigen :" pa, er zit een vreemde man in het broek".
Een ander meisje had dit ook gehoord en verwittigde Andre Gijbels die duits gezind was.
Jef W. en Jef R. reden naar de piloot, het moet ongeveer 6 uur 's morgens geweest zijn.
De man zat daar inderdaad met de handen water te scheppen om te kunnen drinken.
Ze trachtten met hem te praten maar dit lukte aanvankelijk niet.
Door gebaren trachtte zij hem mee te lokken naar de oude hoeve.
Doch Jef en Jef vertrouwden de zaak niet en maakte de piloot duidelijk zich te verstoppen in een bosje.
Dan springen beide personen van het wegje af en beginnen over het verkoop van gras te spreken. (de weide behoorde toe aan Werckx J.)
Op dat ogenblik kwam de Zwarte Brigade naar het beekje toegelopen en even later passeert ook Gijbels... De twee mannen begeven zich onmiddellijk naar de burgemeester van Kermt Dhr. Droogmans Emiel(thans wonende te Kuringen, architect op rust).
Deze vertelt hen dat ze zich verder van de zaak niets meer hoeven aan te trekken. Hij zou er wel voor zorgen dat die piloot in veiligheid zal worden gebracht.
De piloot was ondertussen op eigen houtje naar de oude boerderij gegaan.
Droogmans vertelde later dat de piloot veilig op de trein van Hasselt was overgebracht. Ongeveer 10 jaar later moet deze piloot een bezoek gebracht hebben aan Duitsland en van de gelegenheid gebruik gemaakt hebbben om ook Dhr. Droogmans op te zoeken. Helaas was hij op dat ogenblik niet thuis.
In de oude hoeve of "winning" woonde vroeger de familie Nijs.
DROOGMANS EMIEL Stevoortse Kiezel 9, Kuringen (1988 78j.)
 De piloot bevond zich in het Demerbroek, in feite is dit Thiewinkel.
Ik heb hem overgebracht naar juf. Jans. Het 2e bemanningslid is gestorven.
De plaats waar ik de piloot ophaalde noemt men "de hel" en is gelegen in de heide.
Theresia Elen woonde daar ook in een boerderij hen verstopte er een piloot (?) en 2 Russen.
Zij hadden een apparaatje bij ter grootte ven een 5 frankstuk waarvan men vermoedde dat het een radio was, maar waarschijnlijk gaat het hier echter om een kompas.
 De piloot en Droogmans waadde tot aan hun buik door het water om zich onder de brug te kunnen verstoppen. De Zwarten waren weer naar hen op zoek. De piloot was een Canadees.
Hij werd overgebracht naar Drieskens te Halen (Prov. dienst v.d. wegen) en Louis Roosen.
Hij is uiteindelijk via Brussel, Noordzee terug in Engeland aangekomen.
Een van de bemanningsleden (die later overleed) werd overgebracht in een huisje van een arme foorman (staat niet ver van de oude boerderij in de richting van Lummen).
 Hij had dit huisje gekregen van de pastoor die een lot gewonnen had.
 Ook Edgard Timmermans van Linkhout, toenmalig secretaris van Kermt zou ook nog enige informatie kunnen geven.
Tijdens ons gesprek vertelde Dhr Droogmans mij ook dat hij zich naar de plaats van het onheil had begeven.
 Toen hij informatie op het toestel zag staan aarzelde hij niet om dit ongemerkt over te schrijven op zijn been. Het zou later misschien nog nuttig kunnen zijn dacht hij.
 Toen hij thuis kwam trok hij een leesplank uit zijn bureau en maakte deze los met een schroevendraaier.
 De informatie die op zijn been stond schreef hij letterlijk over op de achterste rand van de plank, en bevestigde deze terug.
Helaas is nooit geen informatie meer gevraagd geweest.
 Toen ik hem vroeg of hij nog in het bezit was van dit bureau nam hij mij mee naar een opslagplaats en na wat bergingswerk vonden wij het bureau terug.
 De leesplank werd er uitgeschoven en met een schroevendraaier los gemaakt.
 Tot mijn grote verbazing zag ik dat er aan de achterzijde inderdaad met potlood informatie van het vliegtuig geschreven stond!!!
Deze werd na, bijna 50 jaar, toch nog bruikbaar onderzoeksmateriaal.
 De informatie luidde als volgt:
VICKERS ARMSTRONG LTD
SERIAL NO NT 2143
DATE CB 415
DRG NO 41793 - H5
ISSUE B
 INSPT  R52

Opmerking:

De Canadees waarvan hier sprake is, is waarschijnlijk het bemanningslid van een ander toestel dat diezelfde avond door Oblt Barte is neergeschoten boven Bekkevoort (Diest)

Al deze bemanningsleden hebben tijdig het vliegtuig kunnen verlaten.

Een van hen is waarschijnlijk geland in de omgeving van Spalbeek.

Het toestel was van het 150 squadron.

In het toestel bevonden zich 2 canadezen:

- N. M. Graham: gevangen genomen

- w. w. Dreschsler: gevlucht